Gjen-Ny-dagene 7-12. november, Amfi Raufoss

Publisert av Gunn Bakke Brown den 19.10.21.

De fleste husker sikkert at Lionsklubb TOTN i fjor startet et nytt prosjekt inspirert av Jenny Skavlan, nemlig gjenbrukssalg av dametøy av god kvalitet til overkommelige priser. Klærne kan brukes som de er eller sys om til nye, fantasifulle antrekk.

I år kastet vi oss rundt på kort varsel, etter å ha fått tilbud om ledig lokale fra senterleder Cathrine Løkken Jensrud. Senere fikk vi mulighet til å låne lokalet mandag og tirsdag, 11. og 12. oktober også, - noe vi selvsagt takket ja til! Med bare et par uker til forberedelser, måtte vi tenke nytt. I tillegg til å kontakte venner og bekjente som bidro med eget tøy, var vi så heldige å motta nye varer direkte fra tre butikker på Toten, samt en liten kolleksjon med herretøy (dresser, vester, skjorter).

Komiteen rigget lokalet i løpet av 7 timer onsdag 6. oktober, og etter 5 hektiske salgsdager og rundt 200 dugnadstimer, er vi superfornøyd med gjennomføringen og resultatet! Som i fjor ga kundene oss gode tilbakemeldinger på utvalg, kvalitet og priser. Mange var innom flere ganger, og på tampen den siste dagen var det posesalg. Alt i alt ga dette oss en inntekt vi er veldig godt fornøyde med, og vi håper aktiviteten blir en tradisjon i mange år framover.

Midlene går til gode saker og prosjekter; hovedsakelig lokalt i henhold til vårt motto: «Det er bedre å bygge barn enn å reparere voksne», og nasjonale og internasjonale prosjekter, f.eks. øyeoperasjoner for blinde og vannboringsprosjekter i Afrika samt ved internasjonale kriser. Lionsklubbene i Norge yter etter evne. Noe av det viktigste for klubben vår, er det årlige tilbudet til 9. klassingene i Vestre Toten kommune. De får tilbringe en dag på Viten­senteret i Gjøvik med rusforebyggende tiltak og deltar i rollespill rundt et narkotikasalg/-beslag. Som uniformert politi, laboran­ter, dommer, vitner, aktor, advokat og med­dommere i den påfølgende rettssaken, lærer de om konsekvensene av sine handlinger, og hvor viktig det er å sette grenser og ta egne valg. De lever seg inn i rollene, og for noen kan det være en sterk opplevelse. Tilbake­meldingene fra rektor, lærere og elever er positive.

Vi retter en STOR TAKK til senterleder og vaktmester på Amfi Raufoss som la alt godt til rette for oss; Inspira Blomster og Sport1 for god støtte; Ting & Tøy for lån av møbler, Raufoss Vask & Rens AS for lån av kleshengere, og til alle som leverte inn klær m.m. Dere bidro alle til at «Gjen-Ny-dagene» kunne gjennomføres på en god måte. Og sist, men ikke minst retter vi en HJERTELIG TAKK til alle de hyggelige kundene som handlet i «butikken vår»!

Vennlig hilsen

Lionsklubb TOTN

v/ Gjen-Ny-komiteen

Torild Ringstad, Siv Skjølås, Bente Olstad, Karin Hustad Pedersen, Martha Østby, Gunn Bakke Brown